Vereniging Gepensioneerden Jeroen Bosch Ziekenhuis

Bustocht Rotterdam 10 juni 2015

reddingsboten

Met twee bussen gingen we naar Rotterdam: 's morgens naar de SS Rotterdam en 's middags naar de nieuwe overdekte markthal.

machinekamer

Aan boord werden we ontvangen met koffie en gebak. Daarna werd de groep in vieren gedeeeld voor een rondleiding. Twee groepen, die zich tevoren hiervoor hadden opgegeven, brachten ook een bezoek aan de machinekamer. Dit maakte veel indruk! Eigenlijk had niemand van ons een idee hoe groot deze was en hoeveel stoom en electriciteit er werd opgewekt. Voor de watervoorziening werd hier zout water omgezet in zoet water. Bij de rondleiding over de dekken zagen we het restaurant, de theaterzaal, het zwembad, de lounge, het sportdek voor de 1e klas. Alles was gerestaureerd zoals het er vroeger uitgezien heeft: een passagiershut, de hutten van de kapitein, loodsen en bemanning, de stuurhut. Vooral het verhaal van de gidsen maakte alles erg levendig.

markthal

's Middags brachte de bussen ons naar de nieuwe markthal. Door al het trappen klimmen op de boot waren de meesten van ons wel toe aan een hapje eten. Daar was volop de gelegenheid voor in de markthal. Er waren verschillende restaurantjes die ook nog een dakterras hadden.We bewonderden het veelkleurige plafond.

Om 17.30 uur kwamen we aan in het mooie Haarzuilen en genoten we van het drie gangen diner. Moe en voldaan kwamen we rond 20.30 uur weer in Den Bosch.